MOHA SISU hakkuriauton paluu tulevaisuuteen

11.11.2011 LUSTO

Kerimäkeläisen Metsäenergia Meter Oy:n kuormaa kantava hakkuri MOHA-Sisu on silpunnut ja rahdannut energiapuuta samalla sapluunalla jo 16 vuotta. Nyt MOHA on vain uudesti syntynyt.

Uudistettu hakkuriauto vihittiin virallisesti perjantaina 11.11.2011 Lustossa, Punkaharjulla. Samalla juhlistettiin Hämäläisten suvun 50-vuotista hakehistoriaa: nykyisen toimitusjohtajan Matti Hämäläisen isä Veikko alkoi vuonna 1961 valmistaa ja toimittaa metsähaketta Savonlinnaan yksittäisen kaupunkikiinteistön lämmittämiseen.

– Vanhan auton selkäranka, runko kului loppuun. Ajettiinhan sillä 50 000 tuntia, mikä vastaa kuorma-autoliikenteessä tuommoista 2,5 miljoonaa kilometriä, sanoo uudistushanketta tekniikan osalta vetänyt Mikko Hämäläinen.
- MOHAAN saatiin uusi runko ja kasaaminen alkoi omassa hallissa. Kuvaavaa on, että runkopalkit tuotiin hallin lattialle yksitellen ja työ aloitettiin siitä.
– Tämä on tehty kotona ja itse. Vuosien työssä kehittyneet ideat pantiin täytäntöön. Kasaustiimiin kuului reilut puolenkymmentä henkeä, yrityksen työntekijöitä ja ulkopuolisia yhteistyökumppaneita. Ulkoisesti auto ei juuri muuttunut. Hyväksi havaitut hakkuri, kuormain ja moottori ovat entisiä.
Auton sydän sähköjä ja hydrauliikkaa myöten koki sen sijaan täysremontin. Paineilma- ja sähkölinjastot ovat nyt yhdessä. Ohjaamon äänieristys ja käyttömukavuus koheni.
– Auton käytettävyys, huoltaminen ja ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti. Kaikki tämä säästää aikaa, havainnollistaa Mikko Hämäläinen.

Matti Hämäläisen ennakkoluulottomuus metsäenergian korjuun ja jalostamisen kehittelyssä sai kiitosta MOHAN käyttöönottojuhlissa. Yhteistyökumppani vuosien varrelta, nyt jo eläkkeellä oleva Metsäntutkimuslaitoksen professori Pentti Hakkila kehui Hämäläisen kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa on ajateltu myös metsien kuntoon saamista.

Sisu-Auton suunnittelijana MOHA-kuviossa mukana ollut Olavi Karhu totesi Hämäläisen kaukonäköisyyden näkyvän vielä 17 vuoden jälkeen. Ensimmäisen MOHAN toiminta-idea ei ole latistunut. Kuormaa kantava hakkuriauto on edelleen ainutlaatuinen lajissaan. Sarjatuotannostakin keskusteltiin aikanaan, mutta Matti Hämäläisen hallussa olevien patenttien osalta ei päästy neuvottelutulokseen. Oma innovaatio on kuitenkin pitänyt Metsäenergian hyvin markkinoilla. MOHAN tuntituotos koneyksikköä kohden on täysin kilpailukykyinen järeiden hakkureiden kanssa.

Myös Metsäenergian rinnalla vuodesta 2003 lämpöliiketoimintaa harjoittanut Itä-Savon Lähienergia Oy on kasvanut tasaiseen tahtiin. Lämpölaitoksia on nyt kahdeksan ja kolmesta uudesta neuvotellaan. Uutena selvityskohteena on sähkön tuottaminen hakkeella, mihin kimmokkeen antoi Valtioneuvoston hyväksymä sähkön syöttötariffi. Lähienergian ja kolmen muun yrityksen selvityshanketta tukee Tekes 70 %:n osuudella. Ensi kevääseen mennessä selvitetään mahdollisuuksia sähköntuotantoon hajautetussa energiantuotannossa. Tavoitteena on laitos, joka tuottaa sekä sähköä että lämpöä.
(Puruvesi lehti, Jari Silvennoinen, 2011)

Luston Koneaika -näyttelytila soi kun saimme kuulla myös muusiikkia trubaduuri Matti Muhosen ja Lassi Uotisen sävelin ja uudelleen sanoituksin.

Ota yhteyttä